سردفتران روسی میهمان کانون اصفهان| درآمد ۵۰۰ میلیونی سردفتران روسی! - کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
سردفتران روسی میهمان کانون اصفهان| درآمد ۵۰۰ میلیونی سردفتران روسی!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان،اعضای هیات مدیره این کانون میزبان حدود ۲۰ نفر از سردفتران کشور روسبه بود که از شهرهای مختلف این کشور سفری چند روزه به ایران داشتند و اصفهان چهارمین مقصد هیئت روسی پس از تهران، شیراز و یزد بود و دیدار سردفتران این شهر با مهمانان خارجی علاوه بر حواشی و گپ و گفت دو طرف درباره موضوعات مختلف، مجالی برای طرح پرسش دو طرف درباره اشتراکات و تفاوت‌های نهاد سردفتری در ایران و روسیه بود.

نخستین سوال میزبان درباره الزاماتی بود که باید یک سردفتراسناد رسمی در کشور روسیه داشته باشد که در پاسخ گفتند: سردفتران در این کشور باید ابتدا به تحصیل رشته حقوق در دانشگاه بپردازند و پس از قبولی در آزمونی که به مراتب دشوار است وگذراندن دوره کارآموزی در یک دفترخانه، اجازه فعالیت به عنوان سردفتر را کسب می‌کنند.

همچنین فردی که بتواند آزمون و کارآموزی را با موفقیت طی کند، می‌تواند در دفتر رسمی جانشین سردفتر می‌شود و حتی می‌تواند مهر داشته باشد. چیزی شبیه به آنچه در ایران رخ داده و دفتریار کفیل امور محوله به سردفتر می‌شود.

سوال مهم دیگر درباره درآمد سردفتران در کشور روسیه بود که به گفته مهمانان این جلسه، سردفتران از جمله شاغلین کشور روسیه هستند که درآمد بالایی داشته و عموما ثروتمند محسوب می‌شوند و درآمدی بین هفت تا ۱۰ هزار دلار دارند. البته دولت برای کسب درآمد آن‌ها سقف گذاشته و نصف درآمدهایشان هم برای بخش دولتی وصول می‌شود.

جایگاه سردفتری دیگر سوال سردفتران اصفهان از همتایان روس خود بود که در پاسخ گفته شد: در این کشور به ازای هر ۲۵ هزار نفر، اجازه تاسیس یک دفترخانه صادر می‌شود و شان یک سردفتر مانند قاضی دادگاه عالی‌رتبه است. دادگاههای روسه اسنادی که در دفاتر رسمی صادر می‌شود را مانند ایران می‌پذیرند و مرجع صدور مجوز سردفتری نیز دیوان عالی قضایی است.

نظارت و بازرسی در روسیه هم موردسوال قرار گرفت که یکی از سردفتران توضیح داد: تنها در صورتی که یکی از مراجعان شکایت کند بازرسی انجام می‌شود در غیر این صورت چهار سال یکبار برای تمام دفاتر روسیه بازرسی اتفاق می‌فتد.

سردفتران اهل روسیه در مقابل درباره اینکه وظایف سردفتران در ایران چیست سوال پرسیدند و نحوه انتقال اموال بین این دو نفر، خرید ملک توسط اتباع خارجی، امور حقوقی خرید و فروش و مجوز تاسیس شرکت‌ها رصایت و تعهد در ایران شرح داده شد.

سنت نوشتن اسناد در اسلام و سپس زنده ماندن آن توسط دفاتر اسناد در دهه‌های اخیر موضوعی جالب توجه برای سردفتران روس بود.

سیامک بهارلویی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان درحاشیه این دیدار گفت: امروز میزبان سردفتران منتخب روسیه که عمدتا زن بودند بودیم و طی گفت‌وگو با آن‌ها دریافتیم که شباهت زیادی بین نهاد سردفتری در دو کشور وجود دارد.

وی افزود: جذب سردفتر در روسیه مانند قانون قبلی ایران به شکلی عاقلانه و منطقی انجام می‌شود چون در این کشور نیز حساسیت و اهمیت کار سردفتری به خوبی نشان داده شده است و اسناد اعتبار بالایی دارد.

بهارلویی ادامه داد: کسانی که میخواهند در کشور روسیه سردفتر وند باید پنج سال در مقطع کارشناسی حقوق تحصیل کرده و سپس آزمون دهند. در صورت قبولی دوره کارآموزی آن‌ها آغاز می‌شود و اگر آزمون مجدد را نیز قبول شدند، به عنوان معاون دفتر فعالیت می‌کنند تا تجربه کافی را کسب کنند.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر درآمد بالای سردفتران در این کشور بود چون مقام سردفتر به اندازه یک قاضی عالی است. به نظر می‌رسد رویکردها به نهاد سردفتری در روسیه آنقدر مترقی است که کسی به چشم کار و کاسبی به آن نگاه نمی‌کند بلکه آن را ابزاری برای نظم حقوقی و اجتماعی می‌دانند که مقدمه آن طی کردن آزمون‌های علمی پیچیده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان با بیان اینکه حوزه وظایف سردفتران در دو کشور تقریبا به یک شکل بود، گفت: قوانین مربوط به دفاتر اسناد رسمی در ایران توسط برخی درحال تغییر است که با توجه به اهمیت و حساسیت فوق العاده این نهادجای نگرانی دارد.

جهت مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید 

به اشتراک بگذارید...

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false